Bij Mensen Met Mensen is luisteren naar onze inwoners essentieel om tot een gedragen beslissing te komen. De kernspreuk “Wij zijn er voor jullie!” drukt precies uit hoe we willen bijdragen aan een sterk en verbonden Herselt. Door een heldere en open communicatie en inspraak te bevorderen, versterken we niet alleen het beleid, maar ook de relatie tussen burger en bestuur. We willen de kloof tussen inwoners en het beleid verkleinen, omdat het betrekken van inwoners essentieel is om iedereen actief mee te laten bouwen aan de toekomst van onze gemeente.

Wat we al voor jullie hebben bereikt:

  • Invoering van een vragenuurtje voor inwoners: zo krijgen inwoners de kans om vóór de gemeenteraad vragen te stellen, waardoor directe betrokkenheid bij het gemeentebeleid mogelijk is.
  • Live-streaming van de gemeenteraad: door het live-streamen van de gemeenteraad kunnen inwoners nu de zittingen op elk moment (her)bekijken, wat de toegankelijkheid en transparantie van het bestuur heeft vergroot.
  • Versterking van de adviesraden: we hebben de adviesraden versterkt door mensen met de nodige expertise en voeling met wat er leeft bij de verenigingen erbij te betrekken. Dit alles heeft bijgedragen aan een sterkere band tussen inwoners en bestuur.

Open en heldere communicatie

Goede communicatie is een basiswaarde binnen Mensen Met Mensen. Wij willen dat alle beleidsbeslissingen en plannen helder en open worden gecommuniceerd naar onze inwoners, zodat zij op de hoogte zijn van wat er speelt en hun stem kunnen laten horen.

Wat we nu samen met jullie willen realiseren:

  • Gebruik van de” participatieradio”: bij elke beslissing zullen we bekijken wat de beste manier is om te bepalen hoe inwoners maximaal bij beleidsbeslissingen worden betrokken.
  • Zorgen voor duidelijke communicatie en regelmatige updates via de gemeentelijke website en sociale media en vragen beantwoorden van inwoners via alle beschikbare communicatiekanalen.
  • We zullen een duidelijke en structureel ingebedde klachtenbehandeling introduceren binnen de gemeentelijke diensten.

Bevordering van inspraak

Inspraak is cruciaal voor een democratische samenleving. We zetten ons in om de inspraak van onze inwoners bij beleidsbeslissingen te bevorderen, zodat hun mening daadwerkelijk wordt meegenomen in de besluitvorming. De gemeentemonitor toont dat slechts 43% van onze inwoners vindt dat er voldoende consultatie van bewoners bij beleidsbeslissingen is. Dit moet beter.

Wat we nu samen met jullie willen realiseren:

  • We willen een allesomvattend participatiereglement opstellen dat als basis dient voor toekomstige beslissingen en de communicatie rond beleidsbeslissingen. Dit reglement zal ook gericht zijn op het versterken van de inspraak en betrokkenheid van onze inwoners.
    • Adviesraden versterken: de adviesraden blijven een cruciale rol spelen in het geven van advies aan het bestuur. We verplichten ons om actief met hun advies aan de slag te gaan.
    •  Voor belangrijke beleidsbeslissingen zullen we inspraakmomenten organiseren, zodat inwoners direct hun stem kunnen laten horen.
    • Inwoners zullen actief worden betrokken bij de ontwikkeling van beleidsplannen, zodat hun ideeën en behoeften meegenomen worden.
    • We willen onderzoeken hoe digitale participatieplatforms kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid van onze burgers te vergroten en inspraak toegankelijker te maken.
  • We onderzoeken de mogelijkheden voor het beschikbaar stellen van burgerbudgetten, zodat inwoners rechtstreeks kunnen meebeslissen over projecten die hun leefomgeving verbeteren.
  • We willen een preferendum introduceren als alternatief voor een traditioneel referendum. Hiermee kunnen inwoners op een genuanceerde manier beleidsvoorstellen beoordelen en prioriteren.
  • Wij zijn tegen een fusie: behoud van autonomie. Bij Mensen Met Mensen vinden we dat de inwoners zelf moeten kunnen beslissen over de toekomst van hun dorp. We zijn dan ook tegen (verplichte) fusies met andere gemeentes, omdat we geen voordelen zien in schaalvergroting. Groter is niet altijd beter, maar vaak wel duurder. Daarnaast zorgt een fusie ervoor dat de politiek nog verder van de mensen af komt te staan, terwijl we nu al merken dat er te weinig wordt geluisterd naar de zorgen en wensen van de inwoners. Fusies vergroten die kloof alleen maar. Daarom willen wij dat inwoners zich kunnen uitspreken over belangrijke thema’s zoals fusies, en zullen we ons verzetten tegen elke vorm van (verplichte) samenvoeging van Herselt met andere gemeentes zonder inspraak.

Toegankelijk gemeentehuis en dienstverlening

Het gemeentehuis moet voor iedereen toegankelijk en bereikbaar zijn, met zo min mogelijk hindernissen om mensen te helpen met hun vragen. Documenten moeten gemakkelijk online via ons e-loket beschikbaar zijn, maar voor wie dit liever in persoon doet, moet die optie behouden blijven. Toegankelijkheid en digitalisering moeten elkaar aanvullen; digitale oplossingen mogen nooit de enige vorm van dienstverlening worden. We willen de kloof tussen inwoners en het beleid verkleinen door onze diensten zo laagdrempelig mogelijk te maken. De gemeentemonitor laat zien dat onze inwoners in 2023 7% minder tevreden waren over de loketdiensten dan in 2020. Dat willen we zeker verbeteren.

Wat we al voor jullie hebben bereikt:

  • We hebben een moderne website met e-loket gelanceerd waar inwoners gemakkelijk en gebruiksvriendelijk administratieve documenten kunnen downloaden. De gemeentemonitor laat zien dat de tevredenheid over de digitale dienstverlening met 7% is gestegen sinds 2020.
  • We hebben gezorgd voor een bibliotheek die ruimer toegankelijk is, zodat iedereen op meer momenten gebruik kan maken van de faciliteiten.
  • We hebben een digidokter (Yannick Hendrickx) geïntroduceerd om inwoners te helpen met hun digitale vragen en hen wegwijs te maken in de digitale wereld.

Wat we nu samen met jullie willen realiseren:

  • We willen slimmere en niet per definitie meer openingsuren voor het gemeentehuis, zodat ook werkende mensen op meer momenten geholpen kunnen worden.
  • We maken het eenvoudiger om afspraken te regelen en zorgen ervoor dat mensen zonder afspraak ook geholpen worden. Een wekelijkse avondzitdag is hiervoor een slimme oplossing.
  • We willen een permanente monitoring van de tevredenheid over onze diensten invoeren door tevredenheidsbevragingen na het gebruik van de gemeentelijke dienstverlening.